فضائل حضرت علی علیه السلام در خطبه غدیر

  بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

با سلام و درود خدمت گرامیان  در این مقاله سعی شده که فضائل امام علی (ع) در خطبه غدیر بیان شود .

امام صادق(ع) فرمود: روز غدير خم عيد بزرگ خداست، خدا پيامبرى مبعوث نكرده، مگر اينكه اين روز را عيد گرفته و عظمت آن را شناخته و نام اين روز در آسمان، روز عهد و پيمان و در زمين، روز پيمان محكم و حضور همگانى است.

حادثه ی غدیر را می توان از زوایای گوناگون تحلیل و بررسی کرد . خداوند برای هدایت بشر و دست یابی او به کمال حقیقی و تقرب الهی ، علاوه بر پیامبر درون ، یعنی عقل ، پیامبران برونی نیز فرستاد تا بشر به بیراهه نرود و راه را بیابد . پیامبران برای استمرار رسالت خود جانشینانی برای خود به دستور خداوند معین می کردند و پیامبر ما نیز از این قاعده مستثنی نبود وبرای تکمیل دین و تتمیم نعمت ، اوصیای خویش را معین ساخت .

آن چه یقینی است و در تاریخ ثبت شده این است که پیامبر اسلام (ص) از همان آغاز رسالت تا پایان عمر خود ، بدین موضوع توجه داشته و به قول اندیشمند مسیحی ، جناب جرج جرداق ، پیامبر اکرم (ص) تمام زمینه ها را برای خلافت بعد از خود برای علی (ع) فراهم ساخت و در گفتارها و رفتارها نشان داد .1

امام علی (ع) نمونه کامل یک اسوه و الگو می باشند و همچنین همتای قرآن دلیل آن حدیث ثقلین می باشد آنجا که پیامبر گرامی اسلام می فرمایند :  من در میان شما دو چیز گرانبها باقی می گذارم یکی قرآن کتاب خدا است و دیگری عترت من و اهل بیت من . اگر کسی به آن دو تمسک کند هرگز گمراه نخواهد شد و این دو از هم جدا نخواهند شد تا در حوض کوثر بر من (پیامبر) وارد شوند .

پیامبر در بیان اوصاف و فضلیت این امام عزیز به حدیث ثقلین اکتفا نکردند و در خطبه غدیر نیز به بیان اوصاف امام علی (ع) پرداختند .

در مطالب بعدی 11 عدد از فضائل این امام بزرگوار در خطبه غدیر بیان میشود .

نکته ( در این مقاله ابتدا فضائل از متن پیدا شده و بعد مورد بررسی قرار گرفته است به کتاب های مختلف رجوع شده و مطالب گرد آوری ، مرتب و تنظیم شده است و حتی بخشی از این مقاله نیز توسط این جانب تایپ شده است ، تمام تلاش صورت گرفته که از منابع اینترنتی استفاده نشود و بخش اعظمی از مطالب در کتاب ها دیده شده است ، تصویر هایی که در ابتدای متن ها میبینید نیز کاری از بنده است ؛ امیدوارم این مقاله مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد از نظر دهی شما نیز خوشحال میشویم تا در مقالات بعدی این نظرها مورد توجه قرار گیرد و همچنین در آخر فایل دانلود کامل    pdfاین مقاله برای راحتی شما توسط بنده قرار داده شده است  یاعلی . )

موضوعات: فضائل امام علی (ع) در خطبه غدیر
[چهارشنبه 1395-06-31] [ 11:14:00 ب.ظ ]