احادیث زیبا





جستجو






 
  لینک مستقیم به موارد موضوع برداشتهای تربیتی از مناجات امام حسين عليه السلام در دعای عرفه ...

 

موضوع (برداشتهای تربیتی از مناجات امام حسين عليه السلام در دعای عرفه)

با سلام و درود برای رفتن به قسمت مورد نظر بر روی هر قسمت روی عنوان آن کلیک کنید یا علی .

 

مقدمه
ترس از خدا
بودن در حال خوف و رجا
توبه و طلب آمرزش
توکل کردن بر خدا
حقیر شمردن خود و عظیم شمردن خدا
راضی به رضای خدا بودن
سپاس گذاری
طلب هدایت و خیرو نیکی


———————————–
عکس نوشته
———————————–
بروشور
———————————–
نرم افزار اندروید مطالب
———————————–

موضوعات: برداشتهای تربیتی از مناجات امام حسين عليه السلام در دعای عرفه
[پنجشنبه 1395-08-13] [ 11:29:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  بروشور ...

 

بروشور با موضوع (برداشتهای تربیتی از مناجات امام حسين عليه السلام در دعای عرفه) ساخته شده توسط مدیر وبلاگ جملات ناب ( خودم ) استفاده با ذکر یک صلوات آزاد است.

 

 

 

موضوعات: برداشتهای تربیتی از مناجات امام حسين عليه السلام در دعای عرفه, بروشور
 [ 11:12:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نرم افزار ...

 

برای شما عزیزان تمام مطالبی که قرار داده شد با موضوع (برداشتهای تربیتی از مناجات امام حسين عليه السلام در دعای عرفه ) به صورت نرم افزار اندروید نیز آماده کردیم تا بتوانید همیشه آن را در کنار خود داشته باشید این نرم توسط بنده ( مدیر وبلاگ ) درست شده است امیدوارم مورد رضایت قرار گیرد و همیشه موفق و سر بلند باشید.

 

 

برای دانلود روی کلمه دانلود کلیک کنید      دانلود

موضوعات: برداشتهای تربیتی از مناجات امام حسين عليه السلام در دعای عرفه, نرم افزار اندروید
 [ 11:08:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عکس نوشته ها ...

 

این عکس نوشته ها و همچنین عکس های متحرک که مرتبط با موضوع (برداشتهای تربیتی از مناجات امام حسين عليه السلام در دعای عرفه ) می باشد توسط بنده درست شده است امیدوارم مورد رضایت شما گرامیان قرار گیرد.

 

تصاویر با فرمت gif (متحرک)

 

تصاویربا فرمتpng

 

 

 

 

 

 

 

تصاویربا فرمتjpg

 

 

موضوعات: برداشتهای تربیتی از مناجات امام حسين عليه السلام در دعای عرفه, عکس نوشته
 [ 10:47:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  طلب هدایت و خیرو نیکی ...

 

 

یکی از نکات مهم این است که انسان همواره از خدا طلب خیرو نیکی و هدایت کند امام نیز در دعای عرفه این نکته را برای ما یاد آور می شود و میفرماید :
اَللّهُمَّ فى هذِهِ الْعَشِیَّهِ نَصیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تَقْسِمُهُ بَیْنَ عِبادِکَ وَنُورٍ تَهْدى بِهِ وَرَحْمَهٍ تَنْشُرُها ؛ خدايا در اين شب برای ما قرار ده، از هر خيرى نصيبى كه ميان بندگانت تقسيم میكنى، و نورى كه با آن هدايت می نمايى، و رحمتى كه می گسترانى … .
خدا وند از روش های مختلفی انسان ها را هدایت میکند که قرآن و اهل بیت (علیهم السلام ) از مهمترین آن ها هستند.
قرآن كريم كتاب هدايت‏ انسان است. پس بايد او را در تمام ابعاد و استعدادهايش، هدايت‏ و يارى دهد به همين دليل برخى از رهنمون‏هاى قرآن براى پرورش عقل و فكر انسان سامان يافته و برخى ديگر به نورانيت و شفاى دل و جان اختصاص دارد.1
اين كتاب، چون سِمَت هدايت‏ بشر را دارد، تعاليم نظرى را با منش‏هاى تربيتى پيوند داده است. با داورى قاطع به اختلاف آرا پايان مى‏دهد. سير عمودى پديده‏ها را تبيين مى‏كند و بشر را از نوآورى‏هاى معرفتى سيراب مى‏گرداند.2
اهل بيت ميزان هدايتند و راه هدايت‏ را بر روى انسان آشكار مى‏سازند. پس، هر كس مى‏خواهد از دانش الهى بهره برد بايد به اهل‏بيت رجوع كند و هر كس در پى شناخت مسير ديندارى است بايد از اهل‏بيت كه نگهبانان دين خدايند، مسير درست را بشناسد. خداوند آنان را جانشين خود در زمين كرد و به وسيله آنان حجت را بر بندگانش تمام نمود تا هر كه خواهان قرب به خداست، از آنان پيروى كند و عذرى براى او نباشد. 3

 

————————————-

1-نجارزادگان‏ ، فتح الله ، به سمت خدا ، جلد اول ، چاپ اول ، قم: دفتر نشر معارف ، 1391 ، ص13 .
2- همان ، ص44.
3- همان ص 122.

موضوعات: مطالب
 [ 10:24:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  سپاس گذاری ( شکر ) ...

 

 

یکی از مهمترین عواملی که انسان باید به آن توجه کند شکر گذاری از خداوند است به خاطر همه نعمت هایی که عطا فرموده امام نیز در جاهای مختلف دعای عرفه به سپاس گذاری از خداوند مشغول است مانند آنکه می فرماید :
اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ کَما خَلَقْتَنى فَجَعَلْتَنى سَمیعاً بَصیراً وَلَکَ الْحَمْدُ کَما خَلَقْتَنى فَجَعَلْتَنى خَلْقاً سَوِیّاً رَحْمَهً بى وَقَدْ کُنْتَ عَنْ خَلْقى غَنِیّاً رَبِّ بِما بَرَاءْتَنْى فَعَدَّلْتَ فِطْرَتى رَبِّ بِما اَنْشَاءْتَنى فَاَحْسَنْتَ صُورَتى رَبِّ بِما اَحْسَنْتَ اِلَىَّ وَفى نَفْسى عافَیْتَنى رَبِّ بِما کَلاَْتَنى وَوَفَّقْتَنى رَبِّ بِما اَنـَعْمَتَ عَلَىَّ فَهَدَیْتَنى رَبِّ بِما اَوْلَیْتَنى وَمِنْ کُلِّ خَیْرٍ اَعْطَیْتَنى رَبِّ بِما اَطْعَمْتَنى وَسَقَیْتَنى رَبِّ بِما اَغْنَیْتَنى وَاَقْنَیْتَنى رَبِّ بِما اَعَنْتَنى وَاَعْزَزْتَنى ؛ خدايا تو را سپاس، مرا آفريدى، و شنوا و بينا قرار دادى، و تو را سپاس كه مرا پديد آوردى، و از روى رحمت، آفريد ه ای متناسب قرار دادى، درحالیكه از آفرينش من بی نياز بودى، پروردگارا به اينكه مرا پديد آوردى.
پس در خلقتم تناسب نهادى، پروردگارا به اينكه آفرينشم را آغاز نمودى، و صورتم را نيكو نمودى، پروردگارا به اينكه به من احسان كردى و در خويشتنم عافيت نهادى، پروردگارا به اينكه محافظتم تمودى و موّفقم داشتى، پروردگارا به اينكه بر من نعمت بخشيدى و راهنمايى ام نمودى، پروردگارا به اينكه سزاوار احسانم كردى، و از هر خيری عطايم كردى، پروردگارا به اينكه مرا خوراندى و نوشاندى، پروردگارا به اينكه بی نيازم ساختى و اندوخته ام بخشيدى، پروردگارا به اينكه ياریام نمودى و عزّتم بخشيدى … .
سنت الهى اين است كه اگر انسان در برابر نعمت‏هاى الهى سپاسگذارى‏ نكند، آن را به درستى مورد توجه قرار نداده و از آن استفاده صحيح نكند و به كفران نعمت روى آورد، گرفتار نقمت و عذاب الهى خواهد شد . 1
بدون شك خداوند در برابر نعمتهايى كه به ما مى‏بخشد نيازى به شكر ما ندارد، و اگر دستور به شكرگزارى داده آن هم موجب نعمت ديگرى بر ما و يك مكتب عالى تربيتى است.
حقيقت شكر تنها تشكر زبانى يا گفتن” الحمد للَّه” و مانند آن نيست، بلكه شكر داراى سه مرحله است نخستين مرحله آن است كه به دقت بينديشيم كه بخشنده نعمت كيست؟ اين توجه و ايمان و آگاهى پايه اول شكر است، و از آن كه بگذريم مرحله زبان فرا مى‏رسد، ولى از آن بالاتر مرحله عمل است، شكر عملى آن است كه درست بينديشيم كه هر نعمتى براى چه هدفى به ما داده شده است آن را در مورد خودش صرف كنيم كه اگر نكنيم كفران نعمت كرده‏ايم .2

 

————————————-

1-گروهى از مولفان، پرسشها و پاسخهاى دانشجويى، جلد4 ، دفتر نشر معارف : قم ، ص64.
2-مكارم شيرازى ، ناصر، تفسير نمونه، جلد 10 ، ص278.

موضوعات: مطالب
 [ 10:21:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  راضی به رضای خدا بودن ...

 

 

مورد دیگر تربیتی در دعای عرفه رضایت به رضای خداوند است امام حسین (علیه السلام) در این دعا می فرمایند :
اَللّهُمَّ … وَخِرْلى فى قَضآئِكَ وَبارِكْ لى فى قَدَرِكَ حَتّى لا احِبَّ تَعْجيلَ ما اَخَّرْتَ وَلا تَاْخيرَ ما عَجَّلْتَ ؛ خدایا خير در قضايت را برايم اختيار كن، و به من در تقديرت بركت ده، تا تعجيل آنچه را تو به تأخير انداختى نخواهم، و تأخير آنچه را تو پيش انداختى ميل نكنم .
انسان مسلمان به طور طبيعى مدلى را كه بيشترين بندگى در آن اشراب شده باشد و بيشترين هماهنگى را با دستيابى به قرب الهى داشته باشد در زندگى فردى و اجتماعى خود مطلوب مى‏داند. مثلًا در انتخاب لباس و نوع پوشش به رضاى‏ خدا و تقويت صفت بندگى توجه مى‏كند در حالى‏كه يك انسان لذت‏جوى هوس‏پرست فقط به راحتى و لذت‏جويى خود توجه مى‏كند و لباسى تنگ و تُنُك انتخاب مى‏كند با تركيبى از پوشيدگى و برهنگى كه بيشترين خيال‏انگيزى و التذاذ را پديد آورد.
اسلامى بودن آداب و توحيدى بودن شيوه زندگى به اين معناست كه سبك زندگى بتواند بسترساز «عبوديت الهى» در حيات انسانى باشد .1
كار نيك زمانی ارزش دارد كه رضاى‏ خدا را جلب كند، نه فقط رضاى مردم را.
این حدیث امام یک عامل تربیتی دیگر را نیز میگوید و آن صبور بودن است .

 

————————————-

1-احمد حسين شريفى، هميشه بهار،دفتر نشر معارف - قم، چاپ: 1، 1391 ص34.

موضوعات: مطالب
 [ 10:20:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت