یکی از موارد تربیتی که امام حسین (علیه السلام ) در دعای عرفه بیان میکنند خوف (ترس ) از خدا است .
امام می فرمایند : اَللّهُمَّ اجْعَلْنى اَخْشاكَ كَانّى أَراكَ وَاَسْعِدْنى بِتَقويكَ وَلا تُشْقِنى بِمَعْصِيَتِكَ …
خدايا چنانم كن كه از تو بترسم گويا كه تو را میبينم، و با پرهيزگارى مرا خوشبخت گردان، و به نافرمانى ات بدبختم مكن …


انسان بايد ازخدا بترسد و دل مؤمن بايد لبريز از اين گونه ترس باشد ؛ البته ترس ازخدا از آن جهت نيست كه خدا- نعوذ بالله- موجود ترسناكى است ، ترس از خدا معانى و مراتبى دارد . يك معناى ترس از خدا ، ترس از خشم خدا و عذاب خدا در دنيا و آخرت است و منشأ خشم و عذاب الهى ، نافرمانى بشر است . انسان اگر از قدرت برترى بترسد نافرمانى‏ نمى‏كند و چه قدرتى به قدرت الهى مى‏رسد و بلكه چه قدرتى قابل مقايسه با قدرت قاهر الهى است ، بنابراين بايد ترس از خدا مانع نافرمانى بشر گردد . نيز ترس از خدا به همين معنا در جايى صادق است كه انسان در صدد فرمانبرى بر آمده ؛ اما از انجام فرمان آنچنان كه بايسته است كوتاهى كرده و تمام همّت ، توان و توجه خود را براى فرمانبرى به كار نبرده است ، بازبايد ترسيدكه مبادا چنين اطاعتِ دست و پا شكسته‏اى مقبول حضرت حق نيفتد و در نتيجه فرمانبرى به شمار نيايد و پاداشى بر آن مترتب نشود وعذابى را از انسان دفع نكند يا درجه مورد انتظارى را براى او نسازد ، چنين خوفى به معناى دلهره داشتن ازرد و قبول اعمال در درگاه خداست ، نتيجه چنين ترسى دقّت بيشتر در درستى اعمال و افزودن بر طاعت و درجه اخلاص نيّت است .
اگر انسان چنين ترسى در دل نداشته باشد ، خاطرش از ناحيه خدا و قبولى اعمال جمع باشد، سستى و سهل انگارى مى‏كند ، عمل نيك خود را ارزشمند وممتاز مى‏شمارد ، يا گناه خود را ناچيز و قابل چشم پوشى مى‏انگارد ، در نتيجه از گناه هراسى نخواهد داشت و برگناهان مى‏افزايد و در اصلاح خود و بهبود كيفيت اعمال خود نخواهد كوشيد و بر كمال خويش نمى‏افزايد .
از مطالب بالا استفاده مى‏شود كه خصلت‏خوف ، از ويژگى‏هاى ممتازبندگان خاص خداوند رحمان و از ارزش هاى سازنده و والاى انسانى‏است‏خوف تنها به زبان و حالت نيست ، بلكه خوف كامل آن است كه‏آثارش در عمل ديده شود و عامل نيرومند و اهرمى قوى براى دورى‏از گناهان گردد .
و اگر انسان چنین کند قطعا به دنبال آن پرهیز کاری نیز خواهد آمد .1

 

————————————-

1-یوسفیان ، نعمت الله (و الهامی‌نیا، علی‌اصغر) ، اخلاق اسلامی ، جلد1 ، قم : :اداره آموزشهاي عقيدتي سياسي نمايندگي ولي فقيه در سپاه ، 1376 ، ص110. ( گرفته شده از پایان نامه اینجانب )

موضوعات: مطالب
[پنجشنبه 1395-08-13] [ 10:13:00 ب.ظ ]