مورد دیگر تربیتی در دعای عرفه رضایت به رضای خداوند است امام حسین (علیه السلام) در این دعا می فرمایند :
اَللّهُمَّ … وَخِرْلى فى قَضآئِكَ وَبارِكْ لى فى قَدَرِكَ حَتّى لا احِبَّ تَعْجيلَ ما اَخَّرْتَ وَلا تَاْخيرَ ما عَجَّلْتَ ؛ خدایا خير در قضايت را برايم اختيار كن، و به من در تقديرت بركت ده، تا تعجيل آنچه را تو به تأخير انداختى نخواهم، و تأخير آنچه را تو پيش انداختى ميل نكنم .
انسان مسلمان به طور طبيعى مدلى را كه بيشترين بندگى در آن اشراب شده باشد و بيشترين هماهنگى را با دستيابى به قرب الهى داشته باشد در زندگى فردى و اجتماعى خود مطلوب مىداند. مثلًا در انتخاب لباس و نوع پوشش به رضاى خدا و تقويت صفت بندگى توجه مىكند در حالىكه يك انسان لذتجوى هوسپرست فقط به راحتى و لذتجويى خود توجه مىكند و لباسى تنگ و تُنُك انتخاب مىكند با تركيبى از پوشيدگى و برهنگى كه بيشترين خيالانگيزى و التذاذ را پديد آورد.
اسلامى بودن آداب و توحيدى بودن شيوه زندگى به اين معناست كه سبك زندگى بتواند بسترساز «عبوديت الهى» در حيات انسانى باشد .1
كار نيك زمانی ارزش دارد كه رضاى خدا را جلب كند، نه فقط رضاى مردم را.
این حدیث امام یک عامل تربیتی دیگر را نیز میگوید و آن صبور بودن است .
————————————-
1-احمد حسين شريفى، هميشه بهار،دفتر نشر معارف - قم، چاپ: 1، 1391 ص34.
موضوعات: مطالب
[پنجشنبه 1395-08-13] [ 10:20:00 ب.ظ ]