فضیلت چهارم | ... | |
فضیلت چهارم : پیشوای روشنگر.
فضیلت چهارم امام که پیامبر در خطبه غدیر از آن سخن به میان می آورد پیشوای روشنگراست که این سخن را دوبار در خطبه بیان کرده است ؛ یکبار در بخش سوم آنجا که میفرمایند : وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبينُ ؛ او (علي) پيشوای روشنگر است . و بار دیگر در بخش هفتم که باز می فرمایند : أَلاوَإِنّي (أَنَا) النَّذيرُ و عَلِي الْبَشيرُ. هان! كه من بيم دهنده ام و علي راهنما. در بخش اول بعد از اینکه امام را پیشوای روشنگر خطاب میکنند میفرمایند : الَّذي ذَكَرَهُ الله في سُورَةِ يس؛ كه خداوند او را در سورۀ ياسين ياد كرده . خداوند در سوره یس می فرماید : وَ كُلَّ شَيءٍ أَحْصَيْناهُ في إِمامٍ مُبينٍ ؛ و دانش هر چيز را در امام روشنگر برشمرده ايم .[1] (قلم اینجانب) در مورد تفسیر امام مبین نظرهای گوناگونی وجود دارد در تفسیر جوامع آمده است : مقصود از «إِمامٍ مُبِينٍ» لوح محفوظ است. و برخى گويند كه مقصود صحيفههاى اعمال است و چون اثر آن مندرس و كهنه نمىشود «مبين» ناميده شده است.[2] و در روایات زیادی آمده است كه مراد از «امام مبين» على عليه السّلام و حضرت فاطمه عليها السّلام و يازده فرزند معصوم آن دو بزرگوار مىباشند كه علوم همه اشيا پيش آنان است . امام محمد باقر (ع) از پدر بزرگوارش از جد عاليمقامش نقل مىكند: هنگاميكه آيه (وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ) بر پيامبر اسلام (ص) نازل شد ابو بكر و عمر برخواستند و گفتند: يا رسول الله! آيا منظور از (امام مبين) تورات است؟ فرمود: نه. گفتند: آيا انجيل مىباشد؟ فرمود: نه. گفتند: آيا قرآن است؟ فرمود: نه. در اين هنگام بود كه على بن أبي طالب (ع) وارد شد، و پيامبر خدا فرمود: (امام مبين) اين مرد است. اين است كه خداى تبارك و تعالى علم و اطلاع هر چيزى را در وجودش شماره كرده و قرار داده است .[3] که به وسیله آن علم افراد را به راه حق هدایت میکند .
[چهارشنبه 1395-06-31] [ 11:38:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|